donderdag 4 april 2013

Het Hindoeïsme… er zit een luchtje aan

Interieur van de Dew Mandir in Den Haag
Geuren spelen een heel belangrijke rol in het Hindoeïsme, maar waarom?

Vorige week ben ik samen met mijn klasgenootjes Den Haag rondgereisd om onder andere een Mandir, een hindoetempel, te bezoeken.
In de Mandir kwam ik erachter dat geuren een heel belangrijke rol spelen. Het is een teken van reinheid. Tijdens rituelen moet alles schoon zijn, dit moet om de zuiverheid van ieder zijn geest naar voren te brengen zodat ieder zich kan richten op het vereren van goden of andere rituelen.

De lucht in een Mandir moet dan ook schoon/zuiver zijn. Daarvoor wordt wierook gebruikt.

Doordat er meer dan vijftig verschillende geuren wierook zijn, ruiken de meeste Hindoe tempels niet hetzelfde.

Hindoes moeten ook mediteren in een zuivere lucht. De wierook die ze hier gebruiken heeft een positief effect op de geest, waardoor Hindoes nog dieper tot zichzelf en het geloof kunnen richten.

Maar de geuren worden ook gebruikt bij een puja (een eredienst). Bij een puja maken Hindoes graag gebruik van een vuur waar ze geurstokken opgooien. Meestal wordt er met zo’n vuur ook producten geofferd, zoals kruiden, zaden en rijst. Het is een ritueel om tijdens dit offer gebeden op zeggen.

En dan is er nog het feest Holi, waar de overwinning op de heks Holika wordt gevierd. De vrolijke kleuren van Holi moeten denken aan lentekleuren. 

Met Holi wordt meestal met gekleurd poeder gegooid. Maar soms ook met gekleurd parfum, zodat de lucht om de Hindoes heen ook rein blijft.

Kortom: de geuren geven de Hindoes een teken van reinheid van de geest.

Maar toen ik zelf een Mandir binnenkwam, rook ik helemaal niets. Geen wierook. Wel apart als geuren zo belangrijk zijn. Toen ik in de Mandir was, deed men op dat moment niet aan een ritueel, dus mijn conclusie is: Tijdens rituelen van het Hindoeïsme zijn geuren heel belangrijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten