vrijdag 5 april 2013

Waar is die Joodse school toch?

Tijdens de projectdagen ben ik op zoek gegaan naar de Joodse school die op de Rabbijn Maarsenplein stond. Ik heb tijdens de wandeling door de Joodse buurt op de Rabbijn Maarsenplein gestaan, maar ik heb de Joodse school niet kunnen vinden. Ik heb toen de hele plein afgezocht, maar ik heb alleen het Joodse kindermonument kunnen vinden. Ik besefte toen, dat de Joodse school er vroeger stond en er nu niet meer is. Geen wonder dat ik hem niet kon vinden. Omdat ik in het echt niets van de school heb kunnen zien, heb ik maar wat onderzoek gedaan naar de school.

Op de foto’s kun je zien dat de wijk erg is veranderd. Je ziet goed dat de oude straat helemaal is opgegaan in een plein.


De Rabbijn Maarsenplein: vroeger en nu






Het verhaal achter de Joodse school

In de Bezemstraat werd in 1928 terrein beschikbaar gemaakt voor nieuwe gebouwen. Op dit terrein werd een schoolgebouw geplaatst, waarin een lagere school zich vestigde. Op deze school zaten voornamelijk Joden. Deze basisschool volgde namelijk naast het gewone onderwijs ook Joods godsdienstonderwijs. Dit hield onder andere in dat de leerlingen op zaterdag (sjabbat) en op Joodse feestdagen vrij kregen.

 Klas 6E van de Joodse school, juni 1942

In de Tweede Wereldoorlog besloten de Duitse bezetters dat Joodse kinderen naar afzonderlijke Joodse scholen moesten gaan. Dit betekende dat de Joodse kinderen alleen naar de school in de Bezemstraat konden gaan, of naar de Joodse school in Scheveningen (Duinstraat 10). Vanaf 1 december 1942 mochten de Joodse kinderen alleen naar de school in de Bezemstraat. De oudere kinderen moesten naar een speciale middelbare school. Later in de oorlog verplaatste deze school zich naar de school in de Bezemstraat. Joodse leraren en professoren, die op hun oude scholen geen les meer mochten geven kwamen ook in de Bezemstraat les geven. Tijdens de oorlog verdwenen er steeds meer kinderen uit de Joodse school. Ze waren ondergedoken, of afgevoerd naar concentratiekampen. In totaal zijn er 1700 Joodse kinderen uit Den Haag omgekomen. Op 23 april 1943 besloten de Duitsers dat er geen Joden in Den Haag mochten wonen en werd de school in de Bezemstraat gesloten.

Hè, stond daar een school?

Ik vind het verhaal achter de Joodse school erg aangrijpend en ik vind het erg jammer dat er niets van is overgebleven. Het Joodse kindermonument vind ik wel een mooie herdenking, maar het was me vroeger nooit helemaal duidelijk wat het symboliseerde. Ik vind het ook erg bijzonder dat er op de Rabbijn Maarsenplein ooit een Joodse school stond. Ik ben wel vaker bij het Rabbijn Maarsenplein geweest, maar ik wist nooit dat daar ooit een school stond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten